Αυτοκίνητα της μικρής και της μεγάλης οθόνης

Το ΙΧ αυτοκίνητο είναι η απάντηση του καπιταλιστικού συστήματος στην ανάγκη για μεταφορά, απάντηση παρόμοια με την ΙΧ υγεία, όπου ο καθένας ανάλογα με τις δυνατότητες του,για να παραφράσουμε το Μαρξ, ψωνίζει την υγεία που αντέχει το πορτοφόλι του.

Με άλλα λόγια αν δεν έχεις λεφτά ψοφάς στα παρατημένα στην τύχη τους από το αστικό κράτος, χωρίς χρηματοδότηση, δημόσια νοσοκομεία παρά την αυταπάρνηση και τον ηρωϊσμό των ιατρών του νοσηλευτικού,της επιμέλειας και του διοικητικού προσωπικού.Όλα αυτά ενώ έχεις χρυσοπληρώσει με τις κρατήσεις σου τις υποδομές για την υγεία,το σύστημα περίθαλψης γενικά.

«Ναι, αλλά στον σοσιαλισμό θα έχουμε φερράρι;» σε ρωτά ο καλοσυνάτος εκείνος καλοπροαίρετος  φτωχομπινές που έχει να παέι στον οδοντίατρο από την εποχή Σημίτη γιατί δεν του φτάνουν τα φραγγάκια και τις κουφάλες στα λιγοστά δόντια που του έχουν απομείνει τις γεμίζει με τσιχλόφουσκες. ‘Οχι καλέ μου ,καλοσυνάτε και «καλοπροαίρετε» εσύ τύπε δεν θα έχουμε φερράρι, θα έχουμε μετρό δωρεάν γιατί δεν θα χρειάζεται να πληρώσουμε το διάφορο στο κονσορτιουμ κατασκευαστικών εταιρειών που σε απέλυσε προχθές.Ή τραμ ή τρόλεϋ ή καινούρια λεωφορεία και τρένα μαγνητικά.Επίσης, υγεία Λαμποργκίνι γιατί τα φάρμακα,τα υλικά, τα αναλώσιμα δεν θα τα πληρώνουμε χρυσάφι στις πολυεθνικές και στους ντόπιους μεγαλεμπόρους της υγείας θα τα παράγουμε μόνοι μας γιατί η λαϊκή κυβέρνηση, μια συμμαχία πραγματική μέσα στην κοινωνία, έτσι θα αποφασίσει και έτσι θα πράξει.

Το ΙΧ αυτοκίνητο κατά ένα τρόπο σήμα κατατεθέν του αμερικάνικου ονείρου αλλά και των μικροαστικών ονειρώξεων γενικώς, ήταν λογικό πως θα χρησιμοποιηθεί ποικιλοτρόπως από το Χόλυγουντ και τους τηλεοπτικούς παραγωγούς. Φορτωμένο συμβολισμούς και συναισθηματικές προκαταλήψεις («Τη γυναίκα σου τη δανείζεις, το αυτοκίνητο ποτέ!») αυτό το έμβλημα του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής από τη γραμμή παραγωγής του φίλου του Χίτλερ,εξίσου φασίστα, Φορντ, ως την αυτοματοποιημένη παραγωγή με ρομπότ είναι πανταχού παρών ακόμα και όταν δεν πρωταγωνιστεί.Ως σύμβολο εξάλλου κοινωνικής καταξίωσης, δεν θα μπορούσε να λείπει από την πλαστή ή ,όπως και να έχει, στρεβλή και λειψή απεικόνιση της πραγματικότητας της μικρής και της μεγάλης οθόνης, ενός δηλαδή πολιτιστικού «προϊόντος» όπως χαρακτηρίζεται απο τους ίδιους τους παταγωγούς του, που δεν κάνει τίποτα άλλο παρά να διδάσκει πρότυπα, δηλαδή αισχρή και ύπουλη αστική προπαγάνδα.

Ακολουθούν μερικά παραδείγματα.

The Love Bug-Κατσαριδάκι αγάπη μου (1963 WV Beetle)».Herbie»

Αυτός ο αυγουλωτός εκπρόσωπος της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας,έχοντας τη δική του άποψη για τα πράγματα την οποία υπεράσπιζε με αρκετό πείσμα, θα κερδίσει αγώνες, θα διορθώσει αδικίες και θα βάλει στη θέση τους τους κακούς.

Back to the future-Επιστροφή στο μέλλον(1981 De Lorean DMC-12)

Το αυτοκίνητο από την Ιρλανδία το οποίο ο σκηνοθέτης Robert Zemeckis μετάτρεψε σε χρονομηχανή. Τα προβλήματα αρχίζουν από τη στιγμή που τη χρησιμοποιούν: Αν κάποιος πάει στο παρελθόν και εμποδίσει με κάποιο τρόπο την γέννηση του, τότε πως πήγε στο παρελθόν για να εμποδίσει τη γέννηση του; οεο;

The Dukes of Hazzard-Οι Ντιουκς(Lee 1963 Dodge Charger).»General Lee»

255 ως 325 ανάλογα με την πηγή διαφορετικά αυτοκίνητα αυτού του μοντέλου χρησιμοποιήθηκαν στη σειρά. Αρκετό από το χρόνο του τον περνούσε στον αέρα πηδώντας τα χαντάκια και τις ρεματιές των επαρχιακών δρόμων του Αμερικάνικου Νότου, η “πηγαίνοντας με τις μπάντες” προσπαθώντας να ξεφύγει από τη διεφθαρμένη αστυνομία της περιοχής.

Mad Max-Μαντ Μαξ( 1978 Ford Falcon XB GT coupe).»V8 interceptor»

Το όχημα με το οποίο ο Παράφρων Μαξ ξεκινά τις περιπέτειες του. Πανκ αισθητική(sic) σε ένα μετα-αποκαλυπτικό κόσμο.Το αυτοκίνητο φωνάζει από μακριά” κτηνώδης δύναμη-όχι απαραίτητα ανάλογη απόδοση-υπερκατανάλωση βενζίνης” στον απόηχο της κρίσης που ονομάστηκε “Ενεργειακή”.’Αλλωστε οι επόμενες ταινίες του σήκουελ με αυτό ασχολούνται: τη σπάνη των καυσίμων. Η καλύτερη σκηνή,σκηνή που αντιγράφηκε αρκετά χρόνια μετά σε άλλου είδους ταινία, εκείνη όπου ο κακός καλείται να αποφασίσει αν θα ανατιναχτεί με το όχημα του ή θα κόψει το μέλος του με το πριόνι προκειμένου να σωθεί.Δεν το μαθαίνουμε ποτέ καθώς η σκηνή κλείνει με τον Παράφρονα Γκίμπσον να απομακρύνεται με αργά βήματα από μια εντυπωσιακή έκρηξη. Τα μαλλιά σε στυλ «χαίτη» ανεμίζουν ανέμελα.

Night Rider-Ο Ιππότης της ασφάλτου.»Κ.Ι.Τ.Τ»

Πριν γίνει ναυαγοσώστης, ο «πολλά-βαρύς-και όχι» David Hasselhoff ήταν ο χρήστης-οδηγός του αυτοκινήτου ρομπότ K.I.T.T. Ο παράτολομος χαρακτήρας του Hasselhoff ερχόταν συχνά σε αντιπαράθεση με την προγραμματισμένη κυβερνητική λογική του αυτοκινήτου.Η σειρά σε εξοικείωνε ευχάριστα με τις παρακρατικές οργανώσεις. Αυτό που μας έχει μείνει στη μνήμη-σε μια εποχή πολύ πριν την ευρεία διάδοση των κινητών και των GPS- είναι η εικόνα του Hasselhoff που καλεί τον ΚΙΤ να έρθει να τον πάρει:Την αναπολούμε συχνά όταν έχουμε παρκάρει κάπου μακριά.

Maximum Overdrive-Η νταλίκα με τη μάσκα του Green Goblin

Μια εξωγήινη εισβολή έχει μετατρέψει τις μηχανές σε εξολοθρευτές του ανθρώπινου γένους. Ο απόηχος του Λουδιτισμού στον κινηματογράφο της δεκαετίας του ’80. “Ποιος έφτιαξε ποιον» τραγουδούν οι ACDC καθώς η Νταλίκα από το εργοστάσιο παιχνιδιών με τη μάσκα του Green Goblin παραμαζεύει ότι βρει μπροστά της.

Christine(1958 Plymouth Fury)

Σχολιάζοντας την ερωτική σχέση του μέσου αμερικάνου με το αυτοκίνητο του ο Σ.Κίνγκ το τραβά στα άκρα με την Κριστίν ένα αυτοκίνητο με προσωπικότητα παθολογικά ζηλιάρας γυναίκας που φτάνει ως το φόνο,σαν τα δράμματα που βλέπουν καθημερινά οι θεατές της Στεφανίδου και επαίρονται: “τι καλά που είμαι εγώ, άνεργος και χωρίς γκόμενα!”.“Επικίνδυνες Σχέσεις” με τέσσερις τροχούς με την Πλύμουθ ως Γκλεν Γκλόουζ των αυτοκινήτων.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s