Λαμόγια στο χακί

Unknown-5.jpeg

Στα χέρια μας μετά από ανταλλαγή με 12 ευρώ(με την έκπτωση), έπεσε το ενδιαφέρον βιβλίο του Διονύση Ελευθεράτου(εκδόσεις «τόπος»-6η χιλάδα) «Λαμόγια στο χακί» την ανάγνωση του οποίου συνεχίζουμε και χρόνου επιτρέποντος θα επιστρέψουμε με μια δεύτερη ανάρτηση αφιερωμένη σε αυτό.

Προς το παρόν, θα αναφερθούμε σε μερικά σημεία από το κεφάλαιο 4-«Μετανάστευση-απασχόληση,μισθοί-μεροκάματα».Θα αναφερθουμε για τρεις κυρίως λόγους που ενδεχομένως διαφεύγουν και από τις προθέσεις του συγγραφέα:

α)για να αναδειχτεί και από αυτή την πηγή πως το φιλολαϊκό της χούντας δεν ήταν παρά ενα προσωπείο με το οποίο την έχουν μασκαρέψει οι σημερινοί νοσταλγοί της

β)για να αναδειχτεί η ομοιότητα επιδιώξεων και επιχειρημάτων μεταξύ της χούντας και των σημερινών αστικών δυνάμεων και κομμάτων που κυβέρνησαν, κυβερνούν ή θέλουν να κυβερνήσουν αποδεικνύοντας πως τελικά στο μόνο που διαφέρουν είναι η μορφή και όχι το περιεχόμενο, πως εκφράζουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο-σαν διαφορετικές γεύσεις καραμέλλας-την ίδια πολιτική.Την πολιτική που γλυκαίνει και ευφραίνει  το Κεφάλαιο.Όλοι τους καραμέλλες είναι, από τη ΧΑ ως το συριζα απλώς κάποιες καίνε λιγάκι περισσότερο όταν τις πιπιλάς.

γ)Το θέμα είναι επίκαιρο καθώς η κυβέρνηση ετοιμάζεται να προστατέψει τα εργασιακά με τον ίδιο τρόπο που προστάτεψε το ασφαλιστικό, την πρώτη κατοικία τις «ευπαθείς κοινωνικές ομάδες» κ.α.

Σημ.Με πλάγια γραφή σημειώνονται ατόφια τα αποσπάσματα του βιβλίου

«Δια την βελτίωσιν της κινητικότητας της εργασίας[…] προβλέπεται η λήψις των κάτωθι μέτρων:

[…]Απαλλαγή της επιχειρήσεως εις σημαντικόν βαθμόν εκ των ισχυόντων περιορισμών απολύσεως εργαζομένων πλεοναζόντος προσωπικού και μείωσις των καταβαλλομένων αποζημιώσεων. Μακροχρονίως πρέπει να αντιμετωπισθεί σημαντικός περιορισμός καταβολής αποζημιώσεως εις απολυμένους.

Πενταετές Σχέδιον Αναπτύξεως,μέρος Α’, κεφ 5, σελ 138/ 1968-1972,

Ήδη από την προμετωπίδα του κεφαλαίου 4 ο αναγνώστης βρίσκεται  μπροστά σε όρους αναγνωρίσιμους και «μοντέρνους»:»κινητικότητα της εργασίας» ευελφάλεια της Διαμαντοπούλου,flexiqurity το «μοντέλλο Δανίας»- αλλά και την πολυδιαφημισμένη ανάπτυξη.Όπως σημειώνει ο συγγραφέας, από την αρχή η χούντα έδειξε τους σκοπούς της κλείνοντας 158 εργατικά σωματεία και συνδικάτα.

Σε πρώτη φάση: άρχισε αμέσως, χωρίς παραπομπές σε καλένδες, το…σκάλισμα-σε «γύψο» του νέου εργασιακού τοπίου. Καταργήθηκαν κατ ουσίαν όλες οι διεκδικητικές, συνδικαλιστικές δραστηριότητες, με σειρά ρυθμίσεων(κυριολεχτικά «αλυσίδα», διότι ακινητοποιούσε τους εργαζόμενους) που κατα βάση ολοκληρώθηκαν μέχρι την άνοιξη του 1971, με το Ν.Δ. 890/1971(ΦΕΚ, 28/5/71).Το ίδιο το σύνταγμα του 1968 απαγόρευσε κάθε απεργία, στην οποία θα αποδίδονταν πολιτικά κίνητρα και σκοπιμότητες άσχετες προς τα εργατικά συμφέροντα.Εξυπακούεται πως κάθε απεργία θα αποκτούσε αυτή τη «ρετσινιά», πριν καλά καλά προλάβει να εξαγγελθεί.»

Αρχίζοντας ανάποδα, να σημειώσουμε πως το «πολιτικά κίνητρα και σκοπιμότητες» όπως και το «ξένες προς τα εργατικά συμφέροντα» εξακολουθεί με τη μία ή την άλλη μορφή να αναπαράγεται( με όρους σαν  το η» απεργία των συνδικαλιστών»-αντί του απεργία των εργαζομένων,η «επαναστατική γυμναστική» ,οι «τραμπουκοι του ΠΑΜΕ που κλείνουν τα λιμάνια» κτλ δημοσιογραφικά-πολιτικάντικα). Να σημειώσουμε επίσης μήπως τελικά το εμπεδώσουν οι πολέμιοι μεταπολιτευτικοί και μη,κάθε είδους  κινητοποίησης των εργαζομένων πως μια απεργία εργαζομένων ενός κλάδου θα ήταν συντεχνιακή αν δεν έβαζε αιτήματα, κοινά με των εργαζομενων από όλους τους κλάδους,ξεκάθαρα πολιτικά κίνητρα δηλαδή αφού αν μη τι αλλο αφορούν την κυβερνητική πολιτική σε όλες τις εκφάνσεις της δηλ. κοινωνικό κράτος,ασφαλιστικό,παιδεία κοκ.Έχοντας φροντίσει να τσακίσουν την οργάνωση των εργαζομένων, το πρώτο βηματάκι για την συνειδητοποίηση τους ως τάξη ,κλείνοντας ή απαγορεύοντας τα εργατικά συνδικάτα, έστρωναν το δρόμο για να περάσουν σιγά-σιγά όλα τα αντεργατικά μέτρα. Η χούντα είχε στηριχτεί από το εγχώριο κεφάλαιο για να κάνει συγκεκριμένη δουλειά.

Το επόμενο βήμα, όταν ωρίμασαν οι συνθήκες την Παρασκευή 9 Μάη 1969 […] «οι δύο θεσμικοί Γιώργηδες, ο αντιβασιλέας Ζωιτάκης και ο πρωθυπουργός Παπαδόπουλος υπέγραψαν το Ν.Δ. 186 που δημοσιεύθηκε την επομένη σε ΦΕΚ. Το άρθρο 16 αποσπούσε από τους  «κοινωνικούς εταίρους» και εκχωρούσε στην κυβέρνηση την αρμοδιότητα καθορισμού των κατώτατων (βασικών) μισθών και ημερομησθίων,  «κατά γενικάς κατηγορίας ανειδίκευτων εργατών, υπαλλήλων και μαθητευομένων» […]Ο νόμος 4172/2013, αρθρο 103 ήταν αυτός που εκχώρησε ρητά στην κυβέρνηση τη δικαιοδοσία καθορισμού του κατώτατου μισθού.»

Το επόμενο μέρος του κεφαλαίου αφορά την κατάργηση του 8ώρου και το ωράριο-λάστιχο ή ελαστικό ωράριο όπως το λέμε σήμερα.Φαντάζομαι πως, ακόμα και ο πιο αδαής αρχίζει να μπαίνει στο νόημα, όμως μπαίνουν κάποια γενικότερα ζητήματα, ξεκάθαρα,σαν νήμα που συνδέει το χθες το σήμερα και το αύριο:

1)Πόσο σημαντική είναι η ύπαρξη και η οργάνωση των εργαζομένων σε αυτά ταξικών συνδικάτων

2)Αν δε μπαίνει συνέχεια το πολιτικό ζήτημα, το ζήτημα της εξουσίας, του ποιος κατέχει τα μέσα παραγωγής, αν δεν αναλάβει η ΕΤ, οι εργαζόμενοι, οι αγρότες και τα σύμμαχα στρώμματα να πάρουν την εξουσία των μέσων παραγωγής στα χέρια τους, ανα πάσα στιγμή-με ένα νόμο και ένα άρθρο που έλεγε κι ο τσίπρας- το κίνημα μπορεί να μπει στο γύψο και τα εργασιακά δικαιώματα να εκμηδενιστούν ακόμα κι αν η δικτατορία του κεφαλαίου φοράει από τα κοινοβουλευτικά της προσωπεία το πιο αριστερό.

Σαν επίλογος

Αξίζει να διαβάσει κανείς το βιβλίο όχι μόνο γιατί αποδομεί τις «αρλούμπες του Ράμφου» περί χούντας που «δεν άφησε χρέη» αλλά και γιατί ανασκευάζει τα φληναφήματα περί «ηθικών χουντικών», αφού τα σκάνδαλα τους είναι κάμποσα και βαρβάτα.Στο βιβλίο θα τα βρείτε συγκεντρωμένα.

Για εμάς μακράν το πιο ενδιαφέρον κομμάτι παραμένει το ζήτημα των εργασιακών.Αυτά για την ώρα.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s